Delen via , of Mail.

Subsidie invoering virtual realitybril Brandwondencentrum Martini Ziekenhuis

07-08-2014

De Vriendenloterij doneert €147.000 aan onderzoek naar het gebruik van een virtual realitybril, ook wel 3D-bril genoemd, op Brandwondencentrum Groningen van het Martini Ziekenhuis. Dit maakt onderzoek mogelijk dat zich richt op de daadwerkelijke invoering van de virtual realitybril gedurende pijnlijke verbandwisselingen. Hierdoor hoeft er minder of geen pijnstilling meer gebruikt te worden. Deze week wordt de bril in gebruik genomen door het brandwondencentrum.

Doorslaggevend voor het slagen van het onderzoek is het ontwikkelen van de juiste virtuele (3D) werelden die er voor zorgen dat de patiënt gedurende langere tijd minder of geen pijnbeleving ervaart. De software die aan de basis hiervan ligt wordt geleverd door CleVR in Delft. Dit bedrijf, ontstaan uit een eerdere samenwerking tussen de TU Delft en de UvA, is gespecialiseerd in het ontwikkelen van interactieve virtuele werelden.

Doorbereken spiraal van pijn en stress

Klinisch psycholoog Kirsten Lamberts deed in samenwerking met de Nederlandse Brandwondenstichting de aanvraag voor de subsidie. ‘Ik ben er echt heel erg blij mee. De werking van de bril is tijdens eerder onderzoek op ons brandwondencentrum al aangetoond. We weten dat beelden een enorme invloed op onze hersenen hebben, en daarmee sterk onze gevoelens en denkpatronen beïnvloeden. Door de verdergaande ontwikkelingen is er nu een versie van de bril op markt die handzaam én betaalbaar is. We kunnen hem nu dus echt gaan gebruiken‘. De bril is vergelijkbaar met een skibril en is verbonden met een laptop. Als de patiënt de bril op heeft, wordt hij helemaal een virtuele wereld ‘ingezogen’. ‘Dat effect heet immersiveness’, vertelt Kirsten. ‘En dat is het effect waardoor de patiënt minder of zelfs geen medicatie meer nodig heeft tijdens de verbandwisselingen. En dat veroorzaakt op zijn beurt ook weer een sterk psychologisch effect. Pijn en stress versterken elkaar en omdat de verbandwisselingen steeds weer terugkomen en pijnlijk zijn, zien patiënten er vaak erg tegenop. De virtual realitybril is een bijzonder krachtig middel om die negatieve spiraal te doorbreken’.

Doel onderzoek

Veel patiënten van het brandwondencentrum zijn kinderen en omdat het mogelijk is in de virtuele wereld van de bril een spel te spelen, richt het onderzoek zich in eerste instantie op hen. Vaak liggen ze wel enkele weken opgenomen. De bedoeling is om virtuele (spel)werelden te ontwikkelen die dusdanig lang interessant en uitdagend blijven dat het effect ervan, door het gebruik van een virtuele bril, ook na weken nog net zo sterk is als aan het begin van de opname. Het gebruik van de virtual realitybril sluit aan bij de ambitie van Brandwondencentrum Groningen om een verbandwisselkamer speciaal voor kinderen te realiseren. ‘Daarnaast zal het de uitdaging zijn om de bril te laten voldoen aan alle (extra) strenge hygiëne-eisen die op het brandwondencentrum gelden’, zegt Kirsten. Later zullen ook de andere twee brandwondencentra in Nederland (in Rotterdam en Beverwijk) de bril gaan gebruiken.

Meer nieuws