Delen via , of LinkedIn of Mail.

Karin de Heer-van den Bogaard

Dat een groot ziekenhuis zo klein en menselijk kan zijn

Karin de Heer - van den Bogaard heeft, zoals ze zelf zegt, een haat-liefdeverhouding met haar gebit. ‘Geboren in de jaren vijftig, ziekenfondspatiënt en een man met een drilboor als schooltandarts, deden mijn - toch al niet denderende gebit - geen goed’, aldus Karin.

Begin deze eeuw verhuisde ze naar het Drentse Westerbork. Daar was toen geen tandarts beschikbaar, dus ging ze naar de Bijzondere Tandheelkunde van het UMCG. ‘De specialist daar zag wel wat in mijn gebit en maakte er een meerjarenplan van waarin ik goede hoop had.’ Toen Karin de Heer - van den Bogaard tijdens een spoedgeval niet terecht kon in het UMCG, kwam ze naar het Martini. ‘Het bloed liep in straaltjes uit mijn mond. Zo kwam ik voor het eerst het Martini Ziekenhuis binnengewandeld. Ik ben daar zo fantastisch opgevangen. Er werd tijd voor me genomen, er was geestelijke begeleiding, ik ben sindsdien nooit meer naar een andere kaakchirurg gegaan.’

Het probleem van een ontstoken brug in de bovenkaak, werd snel, efficiënt en pijnloos opgelost. Daarna was ze ‘vaste klant’ in het Martini. Nadat haar bovengebit getrokken was heeft ze 8 implantaten gekregen. ‘Ik kreeg er zes tegelijk, daarvoor ging ik onder narcose en moest ik een nacht in het ziekenhuis doorbrengen. Mijn chirurg kwam nog bij me langs om te vragen hoe het ging. Echt oprecht begaan deze man, geweldig. Ze roemt niet alleen de chirurg, maar de hele afdeling. ‘Laatst zei de secretaresse: weet u nog hoe u hier huilend en bloedend binnenliep? Dat was jaren geleden! Dat ze dat nog weet! Dat maakt een groot ziekenhuis toch klein en heel menselijk. Nee, voor mij nooit iets anders meer.’

Lees ook ervaringen van anderen
Icoon Vrouw

Karin de Heer-van den Bogaard