Delen via , of LinkedIn of Mail.

Ferry Wijninga

Mijn Martini: doe er je voordeel mee

Tijdens een bezoek aan de website van het Martini Ziekenhuis stuitte Ferry Wijninga uit Aduard toevallig op het patiëntenportaal Mijn Martini. 'Daar vond ik wat ik al jarenlange miste: al mijn persoonlijke medische informatie overzichtelijk gerangschikt. Ik beschouw het patiëntenportaal als een aanwinst.'

Ferry Wijninga gebruikt patiëntenportaal Mijn Martini op zijn iPad

Na inloggen via DigiD kunnen patiënten op Mijn Martini allerlei informatie uit hun persoonlijk medisch dossier raadplegen. Denk aan de correspondentie tussen ziekenhuis en huisartsen of het medicatieoverzicht na ontslag. Ook bevat Mijn Martini uitslagen van infectieonderzoek en labuitslagen van bloed- en urineonderzoek. Verder kan iedere patiënt zijn verwijzingen, geplande en eerdere afspraken, opnames en operaties bekijken.

Uitkomst

Het Martini Ziekenhuis is inmiddels bekend terrein voor de Aduarder. In 2005 werd bij hem COPD vastgesteld en in 2009 werd hij getroffen door een beroerte. Als klap op de vuurpijl werd in 2010 een tumor in zijn hoofd ontdekt. 'Voorheen was ik qua informatie volledig afhankelijk van korte gesprekken met de medisch specialist. En vanwege de gevolgen van mijn beroerte kon ik die informatie amper bevatten en verwerken.' 
Het patiëntenportaal is voor Wijninga een uitkomst. 'Thuis kan ik op elk gewenst moment alle uitslagen en correspondentie rustig doorlezen. Zeker in een fase waarin mijn hersentumor weer groeit, is het fijn om over alle actuele gegevens te kunnen beschikken.'

In ontwikkeling

Mijn Martini is in ontwikkeling. Het patiëntenportaal wordt steeds verder uitgebreid, bijvoorbeeld met uitslagen van Radiologie en Pathologie. Dat geldt ook voor services zoals het invullen van digitale vragenlijsten en het maken en wijzigen van afspraken.

Alle medewerking

Als hij een onderzoeksuitslag niet begrijpt, vraagt hij zijn behandelend arts om een toelichting. 'Op dat punt krijg ik alle medewerking', verzekert Wijninga. Hij adviseert andere patiënten om zijn voorbeeld te volgen. 'Dankzij Mijn Martini ben je als patiënt veel beter geïnformeerd en voorbereid op je eigen behandeling. Het patiëntenportaal is bovendien heel gebruiksvriendelijk en veilig in gebruik. Doe er je voordeel mee.'

Lees ook ervaringen van anderen
Icoon Man

Ferry Wijninga