Delen via , of LinkedIn of Mail.

Kwaliteit en uitkomsten

Samenwerking in Santeon-verband 
Het Martini Ziekenhuis is een Santeon ziekenhuis. Santeon is de Nederlandse ziekenhuisgroep waarbinnen zeven topklinische ziekenhuizen open samenwerken met als doel de medische zorg te verbeteren door continue vernieuwing. De Santeon ziekenhuizen hebben samen veel ervaring. Samen behandelen deze ziekenhuizen meer dan 10% van de patiënten in Nederland. Op het gebied van prostaatkanker doen wij dit op twee manieren:

  • Door onze zorgpaden met elkaar te delen, te vergelijken en samen te optimaliseren
  • Door onze behandelresultaten te delen, te vergelijken en samen te optimaliseren. Gezamenlijk hebben we onder de naam ‘Value Based Health Care’ indicatorensets ontwikkeld die gericht zijn op het meten en vergelijken van het behandelresultaat.

ERAS
ERAS staat voor Enhanced Recovery After Surgery, dit betekent een versneld herstel na operatie. Het ERAS programma is een kwaliteitsprogramma rondom een operatie, waarin alle factoren die een positieve invloed hebben op het herstel zijn samengebracht. Door al deze factoren (onder andere optimale pijnstilling, een zo kleine mogelijke wond, zo kort mogelijk bedrust en een zo goed mogelijke voedingstoestand) te optimaliseren blijkt het herstel na de operatie versneld te kunnen worden.

Nadat dit ERAS programma in het Martini Ziekenhuis zeer succesvol is geïmplementeerd voor de darmoperaties, zijn we hier nu vanaf 1 april 2018 ook mee gestart voor urologische operaties (onder andere bij de  prostaatverwijdering). De afdeling urologie van het Martini Ziekenhuis is de eerste urologische afdeling in Nederland die het ERAS programma toepast.

Patiënttevredenheid
De patiënttevredenheid is de waardering voor de zorg en service die patiënten van de polikliniek Urologie ervaren. Ervaringen van patiënten geven ons waardevolle inzichten en bieden ons de mogelijkheid om onze zorg waar nodig te verbeteren. Ook kunnen ervaringen van onze patiënten, nieuwe patiënten helpen bij het maken van hun keuze voor een ziekenhuis.

Patiënttevredenheid zorg voor kankerpatiënten
Patiënten met kanker die onder behandeling zijn in het Martini Ziekenhuis waarderen ons ziekenhuis met een gemiddeld cijfer van 8.7.De rapportcijfers zijn gebaseerd op de waardering van 431 patiënten met kanker in de periode van jan 2017 t/m maart 2017 die in het Martini Ziekenhuis onder behandeling zijn.

Hoe tot stand gekomen?
De patiënttevredenheid is gebaseerd op de uitkomsten van de CQ-index (Consumer Quality Index). Met de CQ-index wordt de kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief in kaart gebracht. Het is een gestandaardiseerde systematiek voor het meten van ervaringen van patiënten met de zorg. De vragenlijsten geven inzicht in twee zaken: wat patiënten belangrijk vinden én wat hun ervaringen zijn met de zorg. De CQI-resultaten worden door het Martini Ziekenhuis gebruikt voor het evalueren en verbeteren van de kwaliteit van zorg.

Uw zekerheden:

  1. U wordt in een topklinisch ziekenhuis behandeld waar hooggespecialiseerde zorg en voorzieningen voorhanden zijn.
  2. Artsen uit de zeven Santeon ziekenhuizen kijken bij elkaar 'in de keuken' en komen zo samen tot de beste behandelingen.
  3. De Santeon ziekenhuizen hebben veel ervaring. Ze behandelen meer dan 10% van de patiënten in Nederland.
  4. In een Santeon ziekenhuis kunt u rekenen op zorg op het juiste moment: snel waar het moet en we nemen meer tijd als dat kan en wenselijk is.
  5. De Santeon ziekenhuizen hebben aandacht voor de gevolgen van de behandeling op uw leven.
  6. De Santeon ziekenhuizen hechten waarde aan goede communicatie met u en uw familie.

Bekijk het Santeon uitkomstenboek prostaatkanker 2016