Delen via , of LinkedIn of Mail.

Kwaliteit van longkankerzorg

De kwaliteit van zorg in de Nederlandse ziekenhuizen is over het algemeen goed. Maar de kwaliteit van zorg bij de behandeling van longkanker is niet overal hetzelfde. Wanneer u een verdenking op longkanker heeft of wanneer er bij u longkanker is geconstateerd, wilt u de beste zorg en geholpen worden in een ziekenhuis waar u de grootste overlevingskans heeft.

Het Martini Ziekenhuis behandelt veel longkankerpatiënten in Noord-Nederland en levert kwalitatief uitstekende zorg. Wij willen transparant zijn over onze behandelresultaten. Met deze gegevens ziet u als patiënt wat wij voor u kunnen betekenen.

Kwaliteitsuitkomsten longkanker

Bij een levensbedreigende ziekte als kanker is het voor patiënten belangrijk om inzicht te hebben in de kwaliteit van zorg en in de resultaten van een behandeling. Hoe snel kan ik geopereerd worden? Is de kanker weg? Wat zijn mijn overlevingskansen? Wat is het risico op complicaties? En hoe zijn de resultaten van het Martini Ziekenhuis ten opzichte van landelijke cijfers?

Complicaties na de operatie

In 2018 is bij 10.00% van de patiënten met longkanker in het Martini Ziekenhuis een complicatie opgetreden na de operatie. In 2018 overleed 1.0% van de patiënten met longkanker binnen 30 dagen na de operatie.

Jaar: 2018

Martini Ziekenhuis

Landelijk gemiddelde

% van de patiënten met longkanker die binnen 30 dagen na de operatie overleed

1.0%

2.15%

% van de patiënten met longkanker waarbij een complicatie is opgetreden na de operatie

10.00%

13.73%

In 2018 voerde het Martini Ziekenhuis 65 operaties uit bij longkanker. De landelijke volumenorm is 20 operaties. 

Patiënttevredenheid

De patiënttevredenheid is de waardering voor de zorg en service die patiënten van de polikliniek Longziekten ervaren. Ervaringen van patiënten geven ons waardevolle inzichten en bieden ons de mogelijkheid om onze zorg waar nodig te verbeteren. Ook kunnen ervaringen van onze patiënten, nieuwe patiënten helpen bij het maken van hun keuze voor een ziekenhuis.

Patiënttevredenheid zorg voor kankerpatiënten

Patiënten die bij de polikliniek Longgeneeskunde van het Martini Ziekenhuis onder behandeling zijn waarderen de polikliniek met een gemiddeld cijfer van 8.6. De rapportcijfers zijn gebaseerd op de waardering van 106 patiënten in de periode van jan 2019 t/m maart 2019.

Hoe tot stand gekomen?

De patiënttevredenheid is gebaseerd op de uitkomsten van de CQ-index (Consumer Quality Index). Met de CQ-index wordt de kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief in kaart gebracht. Het is een gestandaardiseerde systematiek voor het meten van ervaringen van patiënten met de zorg. De vragenlijsten geven inzicht in twee zaken: wat patiënten belangrijk vinden én wat hun ervaringen zijn met de zorg. De CQI-resultaten worden door het Martini Ziekenhuis gebruikt voor het evalueren en verbeteren van de kwaliteit van zorg.

Samenwerking in Santeon-verband

Het Martini Ziekenhuis is één van de zeven Santeonziekenhuizen. Samen werken we aan het continue verbeteren van de zorg. Om de kwaliteit van zorg te verbeteren, hebben de Santeon ziekenhuizen onder de naam 'Zorg voor Uitkomst' indicatorensets ontwikkeld die gericht zijn op het meten en vergelijken van het behandelresultaat.

Uw zekerheden:

  1. U wordt in een topklinisch ziekenhuis behandeld waar hooggespecialiseerde zorg en voorzieningen voorhanden zijn.
  2. Artsen uit de zeven Santeon ziekenhuizen kijken bij elkaar 'in de keuken' en komen zo samen tot de beste behandelingen.
  3. De Santeon ziekenhuizen hebben veel ervaring. Ze behandelen meer dan 10% van de patiënten in Nederland.
  4. In een Santeon ziekenhuis kunt u rekenen op zorg op het juiste moment: snel waar het moet en we nemen meer tijd als dat kan en wenselijk is.
  5. De Santeon ziekenhuizen hebben aandacht voor de gevolgen van de behandeling op uw leven.
  6. De Santeon ziekenhuizen hechten waarde aan goede communicatie met u en uw familie.

Bekijk het Santeon uitkomstenboek longkanker 2016