Delen via , of LinkedIn of Mail.

Kwaliteit van beroertezorg

Kwaliteit en uitkomsten
De kwaliteit van zorg in de Nederlandse ziekenhuizen is over het algemeen goed. Maar de kwaliteit van zorg bij de behandeling van beroerte is niet overal hetzelfde. Als bij u een verdenking op een hersenbloeding of een herseninfarct is, wilt u  in het ziekenhuis terechtkomen waar u binnen de kritische tijden de beste zorg krijgt die nodig is. Dit om de beroerte te overleven en met zo min mogelijk restschade.

De beroertezorg van het Martini Ziekenhuis is van hoge kwaliteit. Wij willen transparant zijn over onze behandelresultaten. Met deze gegevens ziet u als patiënt wat wij voor u kunnen betekenen.

Kwaliteitsuitkomsten beroertezorg
Het is van groot belang snel te reageren bij een vermoeden van een beroerte.  Dit maakt een oriëntatie tussen de verschillende zorgaanbieders bij deze levensbedreigende aandoening bijna onmogelijk. Toch is het voor patiënten belangrijk om inzicht te hebben in de kwaliteit van zorg en in de resultaten van een behandeling.

Deur-tot-naald
Een belangrijke norm is de tijd die er zit tussen de binnenkomst op de Spoedeisende Hulp (deur) tot het inzetten van de juiste behandeling (naald). In deze tijd vinden de onderzoeken plaats die nodig zijn om te komen tot een juiste diagnose. Het gaat hierbij om lichamelijke onderzoek, testen door de neuroloog en beeldvormende onderzoeken. De landelijke norm is 45 minuten van deur tot naald. Het Martini Ziekenhuis behaalde in 2017 een deur tot naald tijd ongeveer 25 minuten.

Opnameduur
De gemiddelde opnameduur in het Martini Ziekenhuis is 6 dagen. Daarvan ligt u  minimaal 24 uur op onze speciale stroke-unit  voor een optimale hartritmeregistratie en speciale aandacht om de oorzaak van de beroerte te achterhalen. Door het vaststellen van de oorzaak en het inzetten van de voor u best passende behandeling  is het mogelijk herhaling te voorkomen. We zijn actief bezig om opnameduur te verkorten, zodat u in de toekomst eerder weer naar huis kunt.

Patiënttevredenheid
De patiënttevredenheid is de waardering voor de zorg en service die patiënten ervaren op de verpleegafdeling Neurologie en de polikliniek Neurologie van het Martini Ziekenhuis. Ervaringen van patiënten geven ons waardevolle inzichten en bieden ons de mogelijkheid om onze zorg waar nodig te verbeteren. Ook kunnen ervaringen van onze patiënten, nieuwe patiënten helpen bij het maken van hun keuze voor een ziekenhuis.

Patiënttevredenheid
Patiënten die behandeld zijn op de verpleegafdeling Neurologie (2B) beoordelen de geleverde zorg met een gemiddeld cijfer van  8,6.

Patiënten die behandeld zijn op de polikliniek Neurologie beoordelen de geleverde zorg op de polikliniek met een gemiddeld cijfer van 8,0.

De rapportcijfers zijn gebaseerd op de waardering van 115/325 patiënten in de periode van januari 2018 tot juli 2018.

Hoe tot stand gekomen?
De patiënttevredenheid is gebaseerd op de uitkomsten van de CQ-index (Consumer Quality Index). Met de CQ-index wordt de kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief in kaart gebracht. Het is een gestandaardiseerde systematiek voor het meten van ervaringen van patiënten met de zorg. De vragenlijsten geven inzicht in twee zaken: wat patiënten belangrijk vinden én wat hun ervaringen zijn met de zorg. De CQI-resultaten worden door het Martini Ziekenhuis gebruikt voor het evalueren en verbeteren van de kwaliteit van zorg.

Bekwaamheid
Met bekwaamheid bedoelen wij de ervaring en deskundigheid van de specialisten die betroken zijn bij de beroertezorg. Deze gegevens meten wij door jaarlijks bij te houden hoeveel patiënten op het in het Martini Ziekenhuis behandeld worden en welke behandelingen er worden uitgevoerd.

Waarom belangrijk?
Voor u als patiënt is het belangrijk om te weten waar u de best mogelijke zorg ontvangt. Hierbij is de specialisatie en de mate van ervaring belangrijk. Wetenschappelijk onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat naarmate een specialist vaker behandelingen voor een beroerte uitvoert, hij meer bekwaam wordt en de kans op een goed resultaat voor de patiënt groter is.

Samenwerking in Santeon-verband
Het Martini Ziekenhuis is één van de zeven Santeon ziekenhuizen. Samen werken we aan het continue verbeteren van de zorg. Om de kwaliteit van zorg te verbeteren, hebben de Santeon ziekenhuizen onder de naam 'Betere zorg voor CVA patiënten door samenwerking’ indicatorensets ontwikkeld die gericht zijn op het meten en vergelijken van het behandelresultaat.

Raadpleeg hier het boek 'Betere zorg voor CVA patiënten door samenwerking’ van Santeon.

Uw zekerheden:

  1. U wordt in een topklinisch ziekenhuis behandeld waar hooggespecialiseerde zorg en voorzieningen voorhanden zijn.
  2. Artsen uit de zeven Santeon ziekenhuizen kijken bij elkaar 'in de keuken' en komen zo samen tot de beste behandelingen.
  3. De Santeon ziekenhuizen hebben veel ervaring. Ze behandelen meer dan 10% van de patiënten in Nederland.
  4. In een Santeon ziekenhuis kunt u rekenen op zorg op het juiste moment: snel waar het moet en we nemen meer tijd als dat kan en wenselijk is.
  5. De Santeon ziekenhuizen hebben aandacht voor de gevolgen van de behandeling op uw leven.
  6. De Santeon ziekenhuizen hechten waarde aan goede communicatie met u en uw familie.

Expertisecentrum Beroerte

  • Snelle diagnose en inzet behandeling

  • Moderne faciliteiten zoals de Stroke Unit

  • Goede kwaliteituitkomsten

  • Multidisciplinaire samenwerking

Expertisecentrum Beroerte